Hopp til hovedinnhold

Utdrag fra juryens begrunnelse:

Jensen har satt søkelys på krigsfortellinger om menneskers traumer og behovet for anerkjennelse. Historiene har fått lite oppmerksomhet i norsk offentlighet ellers. Med nyansert blikk på krigens dilemmaer evner hun å formidle nyansert med menneskeverd som kjernebudskap. Jensen er opptatt av å formidle allmennmenneskelige følelser på tvers av generasjoner og kulturer Arbeidet kommer tett på hva krigsopplevelser vil si i form av minner og traumer slik at hun tilfører en unik og annerledes tilnærming til undervisning skoleelever ellers får om andre verdenskrig.

Hun søker, snarere enn unngår, kompleksiteten og de mange vanskelige problemstillingene temaer om krig reiser. Dette blir det god dilemma-undervisning av. På denne måten kan bøkene også ses på som nybrottsarbeid, spesielt siden de har barn som målgruppe. Eksempler på tematikk hun tar opp er de alliertes bombing på Laksevåg i Bergen og hvordan barn av NS-medlemmer ble møtt av omgivelsene. Et siste moment som er viktig for at dette er spesielt god formidling, er at Jensens blikk for individets ukrenkelighet er lett å kople til menneskerettighetenes kjerneverdier: likeverd og verdighet. Undervisning om andre verdenskrig har vært kritisert for å ha for lite søkelys på menneskerettighetene. Jensens bøker og historier styrker dette.

Museum24:Portal - 2024.09.04
Grunnstilsett-versjon: 1