Hopp til hovedinnhold

Gestapomuseet 5 år

Gestapomuseet vil fredag 5. juni 2026 være åpent hele dagen med gratis inngang for alle interesserte. Det blir omvisninger, avduking av innesmerke ved byråd for barnehage og skole, Christian Haugen, kake og kaffe til alle. 

 

  • Statsminister Ena Solberg åpnet Gestapomuseet i 2021.

Program

 

10.00-17.00

Gestapomuseet er åpent hele dagen med gratis inngang

 

15.00 - 15.15

Jubileumsarrangement

Velkomst ved undervisningsleder Svein Arne Myhren Røyrvik

Presentasjon av historien bak minnesmerket ved daglig leder Cathrine Løvaas

Avduking av minneplakett ved byråd for barnehage og skole, Christian Haugen

 

15.15 – 17.00

Omvisninger, kake og kaffe til alle

Inngang fra Chr. Michelsens gt. 10. Ring på dørklokke mrk. "Gestapomuseet"

Ved spesielle behov v/ankomst ring (+47) 90 95 50 97, eller send en e-post til sveinarne@lenken.no. 

Heis fra Veiten 3, for bevegelseshemmede. 

 

Kontakt

www.lenken.no

Tlf: (+47) 944 22 864

E-post: post@lenken.no

 

Ankomst

Inngang fra Chr. Michelsens gt. 10

Heis for bevegelseshemmede fra Veiten 3. 

Bruk helst inngang i Chr. Michelsensgt. 10. Ved deltagelse på avduking av minnesmerket vil det være hensiktsmessig å bruke denne inngangen da minnesmerket er plassert i 4. etasje, på denne siden av bygget. 

 

Bakgrunn

I juni 1940 etablerte det tyske sikkerhetspolitiet et fengsel i foreningsbygget til Bergen Haandværks- og industriforening. Gjennom krigsårene satt flere tusen nordmenn fengslet på cellene i huset i avvente av avhør og tortur. Bygget ble på folkemunne kjent som «Gestapohuset» og lyder fortsatt dette navnet blant folk flest.

Etter krigen satt det landssvik- og krigsforbrytermistenkte på cellene, mens de ventet på å bli avhørt av det norske landssvikpolitiet som arbeidet der under det omfattende overgangsoppgjøret etter 2. verdenskrig. Da etterforskningen var over i 1948 tok byggherren over bruken. En restauratør overtok etasjen der fengselscellene fortsatt stod intakte med hundrevis av fangeinskripsjoner fra gulv til tak.

I en innledende registrering (2016) ble det anført 220 inskripsjoner, mens vi i 2026 har foretatt en ny registrering som viser at det finnes mer enn 500 inskripsjoner bevart. Bevaringsgrad er svært høy, både kvalitativt og kvantitativ, også i internasjonal sammenheng. I Norge finnes så vidt vi vet ingen andre slike fengsler bevart og på kontinentet er det kun et fåtall Gestapofengsler av samme type etterlatt.

I 2012 ble Gestapomuseets forening etablert etter at fengselscellene ble «re-oppdaget.» Foreningen gikk i spissen for å bevare fengselet og etablere Gestapomuseet som endelig ble realisert i 2021. Foreningen kunne ikke drifte museet på frivillig basis og det er Stiftelsen Lenken som eier og drifter opplevelsessenteret i dag. 

 

 

 

  • 1/1

På bildet over ser vi prof. em. Stein Ugelvik Larsen som var sentral i etablering av Gestapomuseets forening. 

I dag får tusenvis av skolelever undervisning i Gestapomuseet. Undervisningstallet har økt med 30 prosent bare de siste to år. Antall undervisningsøkter har i samme perioden økt med 40 prosent.

På bildet under ser vi noen av elevene som har vært i Gestapomuseet. Også den 5. juni vil det på dagtid foregå undervisning som vanlig før selve førdselsdagsselskapet tar til. 

Minnesmerket

Minnesmerket som skal avdukes er blitt kalt "Bergens mest bortgjemte minnesmerke". Den 17. oktober 1945 feiret Bergen Haandværks- og Industriforening sitt 100-årsjubileum i «Gestapohuset». Samme dag ble en plakett avduket i hovedinngangen på Øvre Ole Bullsplass 15. Plaketten kom opp som et kompromiss mellom dem som ønsket å minnes hendelsene under 2. verdenskrig og dem som mente at det var best å glemme.

Bronseplaketten ble plassert fire meter oppe på veggen og hang fortsatt der da Bergens Tidende i 1989 kalte den "Bergens mest bortgjemte minnesmerke". Samtidig ble debatten om minne eller glemsel videreført av krigsveteranene. Enkelte brukte plaketten som et argument mot et nytt monument i rotunden utenfor bygget der Bergen Forsvarsforening satte opp en bauta over de torturerte.

Plaketten forsvant en gang etter 1989. Den var lenge etterlyst, men ble gjenfunnet i inngangspartiet til Ricks bak billettluken, under bortgjemt verktøy. I 2024 donerte huseier plaketten til Gestapomuseet. Minnesmerket har vært omtalt i litteraturen og mediene generelt. Det er nå flyttet til inngangen foran Gestapomuseet i 4. etasje og avdukes den 5. juni av byråd for barnehage og skole, Cristian Haugen. 

  • 1/1

Under arrangementet vil det bli anledning til å kjøpe siste bind i Gestapomuseets forening sin skriftserie som nylig er utgitt, Abelone Møgsters krigsmemoarer. Dersom du ønsker å kjøpe boken kan den betales med kort eller Vipps. Den finnes også lenke til nettbutikk under. 

Spørsmål? 

Ved spørsmpål om Gestapomuseet, eller arrangementet, ta kontakt med Stiftelsen Lenken, v/ daglig leder Cathrine Løvaas. Telefon: (+47) 94422864. E-post: post@lenken.no. Spørsmål om skoleundervisning kan rettes til undervisningsleder Svein Arne MYhren Røyrvik, Tlf: (+47) 90 95 50 97, eller send en e-post til sveinarne@lenken.no.